Základy programování (Pascal)
Jméno:
1. Přiřaďte správná tvrzení týkající se algoritmu
musí být přesný a jednoznačný
-- ? --
determinovanost
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
jednotlivé operace musejí být proveditelné v konečném časovém intervalu
-- ? --
determinovanost
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
týká se celé skupiny úloh téhož typu
-- ? --
determinovanost
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
v konečném počtu kroků se musí dospět k výsledku
-- ? --
determinovanost
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
2. Přiřaďte správně pojmy
pravidla pro tvorbu jazykových konstrukcí
-- ? --
syntaxe
sémantika
význam jazykových konstrukcí
-- ? --
syntaxe
sémantika
3. Přiřaďte správně pojmy týkající se překladačů
slouží pro překlad algoritmů zapsaných ve vyšším programovacím jazyce do strojového kódu
-- ? --
kompilátor
interpret
umožňuje přímo vykonávat zápis jiného programu v jeho zdrojovém kódu ve zvoleném programovacím jazyce
-- ? --
kompilátor
interpret
4. Přiřaďte správně datové typy
Znakové řetězec max 255 znaků dlouhý
-- ? --
real
boolean
integer
char
string
Znakové jeden znak
-- ? --
real
boolean
integer
char
string
Celočíselné -32768..32767
-- ? --
real
boolean
integer
char
string
Desetinné -2.9E-39..1.7E38
-- ? --
real
boolean
integer
char
string
Logické true (je pravda); false (není pravda)
-- ? --
real
boolean
integer
char
string
5. Přiřaďte správně operátory
logický součet (nebo)
-- ? --
:=
not
or
and
operátor přiřazení
-- ? --
:=
not
or
and
negace
-- ? --
:=
not
or
and
logický součin (a)
-- ? --
:=
not
or
and
6. Přiřaďte správně aritmetické operátory
rozdíl
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
celočíselné dělení
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
součet
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
zbytek po celočíselném dělení
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
součin
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
desetinné dělení
-- ? --
*
/
-
div
+
mod
7. Jaká bude hodnota proměnné
i
v tomto příkladu:
i := 3;
i : = i + 2;
3
4
2
5
8. Jaká bude hodnota proměnné
i
v tomto příkladu:
i := 10;
i := i mod 4;
6
8
2.5
2
9. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
if i > 2 then i := 5;
repeat
i := 2;
until i > 2;
i := 5;
i := 2;
case i of
2: i := 5;
end;
for i := 2 to 5 do i := 2;
i := 2;
while i > 2 do i := 5;
i := 2;
if i > 2 then i := 5 else i := 2;
10. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
while i > 2 do i := i * 2;
i := i / 2;
i := 2;
repeat
i := i * 2;
i := i / 2;
until i > 2;
i := 2;
case i of
1: i := i * 2;
2: i := i / 2;
end;
i := 2;
if i > 2 then i := i * 2;
i := i / 2;
i := 2;
if i > 2 then i := i * 2 else i := i / 2;
for i := 0 to 2 do i := i * 2;
i := i / 2;
11. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
if i > 2 then begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
if i > 2 then i := i + 2 else i := i - 2;
i := 5;
i := 2;
case i of
1: i := i + 2;
2: i := i - 2;
5: i := 5;
end;
i := 2;
repeat
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
until i = 2;
i := 2;
while i > 2 do begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
for i := 0 to 2 do begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
12. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 0;
if i > 10 then i := i + 2;
i := 0;
repeat i := i + 2; until i > 10;
if i > 10 then i := i + 2 else i := 0;
i := 0;
while i > 10 do i := i + 2;
for i := 0 to 10 do i := i + 2;
13. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 0;
repeat i := i + 1; until i < 10;
i := 0;
if i < 10 then i := i + 1;
if i < 10 then i := i + 1 else i := 0;
i := 0;
while i < 10 do i := i + 1;
for i := 0 to 10 do i := i + 1;
14. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
k := 0;
if i < 10 then k := k + 2;
if i < 10 then k := k + 2 else k := 0;
k := 0;
repeat k := k + 2; until i < 10;
k := 0;
while i < 10 do k := k + 2;
k := 0;
for i := 0 to 10 do k := k + 2;
15. Hodnota proměnné
i
bude
2
6
5
7
16. Hodnota proměnné
i
bude
1
2
3
4
17. Hodnota proměnné
i
bude
1
2
3
0
4
5
18. Hodnota proměnné
i
bude
10
8
2
12
0
19. Hodnota proměnné
i
bude
0
9
10
1
20. Hodnota proměnné
k
bude
21
20
12
11
10
2
1
0
22
©
RNDr. Vladimír Vaščák
(Základy programování (Pascal) v 1.0 - úno 2010).